недеља, 26. јануар 2020.

Konan : Egzodus


Pretprošla godina je prekretnica za stripove o Konanu. Posle dugogodišnjeg izdavaštva Dark Horse Comics-a , Konan se ponovo nalazi u rukama Marvela.Da ga je zakačio neki drugi  uređivački period, ovo ne bi bila baš toliko loa vest.Pošto se to nije desilo, rezultati govore sami za sebe.Da li ste čitali novi serijal Conan the Barbarian od marta prošle godine ? Krome sačuvaj i sakloni.Koliko god Džejson Aron bio kvalitetan scenarista, on nije za Konana. Pokojni Robert Hauard se okreće u grobu od od uvođenja političke korektnosti u ovakav strip, ili uopšte gledano , Konana u takve  priče . Naslovnice Esada Ribića su jedino što valja u tom novom marvel Konanu.No nije baš sve tako crno,  pronašao se makar jedan strip u tom izlivu gluposti, a da zavređuje pažnju. Jedan strip je u potpunosti prepušten Ribiću.  Esad Ribić  , u  jednom od retkih stripova gde je kompletan autor (scenarista+crtač) , poseže za kratkom epizodom iz Konanove mladosti, iz vremena kada je varvarin imao svega petnaest leta.Ovo je priča o Konanovom prelasku iz Simerije , preko planina koje dele Nemediju od Akvilonije, ka Ofiru.Ukoliko ste čitali ,,Rođen na bojnom polju" , u izdanju Darkvuda ,  možete posmatrati   ovaj  strip kao  nastavak te priče . Može se  čitati i bez toga, uz malo predznanja o najpoznatijem liku iz mašte  Roberta E.Hauarda.


Ovu kratku storiju površniji čitaoci mogu gledati kao nekakav ,,man vs. wild" , preživljavanje u surovom svetu Simerije  , međutim Ribić pokazuje koliko vlada materijom .Priča služi kao mala komparacija čovekove i zverinje agresivnosti. Kod životinje je agresija u funkciji opstanka vrste.Neophodna je za napad, radi hrane ili odbrane .To je taj ,,fight or flight" momenat koji  viđamo u dokumentarcima o prirodi, iz udobnosti stana ili kuće jer malo kod od nas može da se pohvali životom u prirodi.Često ćete čuti uvredu .. čovk zver.. Ali čovek je sasvim drugačije biće.On osim te životinjske agresije ima u sebi nešto mnogo gore.Njega krasi sklonost ka destrukciji i okrutnost tzv. maligna agresivnost, što bi rekao Erih From.Zbog toga baš taj i takav čovek hoće da razapne našeg varvarina u ime neke svoje pravde . Konan je divljak, dakle prirodni čovek, nasuprot izveštačenom , ili izopačenom, ,,civilizovanom" čoveku.Ovakvo kaznjavanje mu je strano  koliko i civilizacija zverima, i u tom smislu  Ribić postavlja čitaoce na Konanovo mesto ubacivanjem nerazumljivog dijaloga među  vojnicima.
Naravno, vojnik samo misli da će moći tako da postupa sa Konanom.Ne bi da spojlujem stvar ali videćete koliko je procena ,,civilizovanog" čoveka omanula u odnosu na zverinji instinkt.


Sve što sam naveo, je postignuto u formi nemog stripa! Iako se u stripu po pravilu prepliću vizuelni i tekstualni narativ,  prateći tekst nije nužan zarad postizanja iluzije pokreta.Dešava se i da stripovi budu preopterećeni tekstom, da se svode na nešto blisko slikovnici itsl.Ovaj strip je potpuna suprotnost tome.Njegov uspeh u potpunosti  zavisi od  snage Ribićevog grafizma, a Esad je ovde baš u  formi. Ovo je takav strip da bi  skoro svaki kaiš mogao uzeti i  okačiti na zid kao sliku ili  poster.Uopšte ne preuveličavam stvari  , zaista je toliko moćno nacrtan.Ribić je ne samo za idealan izbor za ovakvu tematiku, nego nadaleko čuven baš po tome.Epske bitke, sage , sudari bogova i  heroja, dionizijski larger than life likovi  itsl. Osim toga , ogromna pažnja prema prirodi, divljoj zemlji i planinama optočenim snegom, kao i  pejzažima  pritisnutim sumornim oblacima.Šteta što mu nije dato više posla na Konanu jer Ribić shvata suštinu Konana , za razliku od autora trenutnog glavnog i sporednog serijala. Ovaj strip će sigurno razgaliti varvarsko srce čitalaca tokom zimskih dana.

Ocena:



Нема коментара:

Постави коментар