Iskupljenje je epilog Rata Sitova tj. poslednji strip iz serijala Džedajske Priče od izdavača Dark Horse.Ta edicija će kasnije postati poznata kao osnova mitologije i hronologije univerzuma Ratova Zvezda kroz Knights of the old Republic ( popularni KOTOR) igrice i brojne druge stripove. Za razliku od ostalih stripova iz ove edicije, ,,Iskupljenje" je drama primetno sporijeg tempa i manjeg opsega. Ovde nema skakanja iz bitke u bitku, niti ubrzanog nizanja događaja za događajem. Ovo je priča o sudbini Ulika Kel Drome i nekolicine likova iz stalne postavke pomenutog serijala.
Nomi Sanrajder predvodi zasedanja saveta, očigledno je postala prezauzeta i zanemaruje ćerkinu obuku.Vima je stalno prisutna , doduše uvek u pozadini. Stariji učitelji joj često govore da će postati dobar džedaj ali nikako da otpočne sa obukom. Naravno , dete je impulsivno po prirodi i stoga ona odlazi u neke samostalne akcije i kasnije pokušava da pronađe nekog ko će je obučiti umesto majke. Od svih mogućih učitalja ona bira baš Ulika Kel Dromu, ratnog zločinca o kojem ne zna ništa drugo osim činjenice da je nekada davno bio druga velika ljubav njene majke. Čim ga je keva volela on ne može biti loš čovek (uprkos vođenju rata u kojem su milioni izginuli ), zar ne ? Kada bi iza ovoga stajala makar nekakav argument zasnovan na optimističnoj dzedajskoj mambo-džambo nazovi ideologiji , imalo bi nekakvog smisla . Obzirom da nema traga promišljenosti ovo je jedna od naročitih mana Andersonovog scenarija.Dakle Vima je u tom momentu neuverljiva. Ostavljam na strani to što je igrom slučaja pronašla baš jedinog tipa u galaksiji koji bi mogao znati gde se Ulik krije.The Force works in mysterious ways. Khm..pogotovo kad vadi pare iz džepova...khm.
Sa druge strane, Ulik je pobegao na Rhen Var gonjen krivicom i duhovima prošlosti. Džedajima se ne može vratiti, a pored toga još za vreme Ratova Sita mu je oduzeta moć, tačnije izgubio je vezu sa silom.Omatorio je , mada nije olupina, i odlučio da nakon godina lutanja i bezuspešne potrage dođe baš tu da bi pobegao od svih i kopnio do smrti.Međutim tokom boravka na opustošenoj planeti on pronalazi novu snagu , novu volju za životom i mogućnost iskupljenja u novoj učenici Vimi. Ulikovo iskupljenje je sa jedne strane u oslobađanju od osećanja krivice, stvar je u odvezivanju iliti principu nevezivanja utemeljenom u budizmu koji je u uprošćenom i izmenjenom obliku osnova džedajskog učenja. Doduše ova varijanta koja se protura u sw-u više naginje ka zenu nego ostalim podvrstama/školama budizma .Dakle Ulik je shvatio da je u prošlosti bilo šta je bilo i da tu nema pomoći i da može samo da utiče na buduće ponašanje.Očigledan ideal džedaja je stoički mudrac. Ali čitava stvar se ne bi tako odigrala da Vima nije u njemu tražila taj potencijal za iskupljenjem. Dakle ona je uporna da se i takav čovek može preobratiti, u Ulikovom slučaju vratiti , ,,svetlosti". E tu je kritičan momenat u Andersonovoj priči u kojem pokazuje da je savladao osnovnu poruku stare triologije Star Wars filmova. Vima je za Ulika , kao surogat oca, uradila isto što i Luk Skajvoker za Dart Vejdera.Upornim naivnim/detinjim optimizmom je od njega napravila dobrog čoveka jer takav u u svakome čuči.Slagao se ja sa time ili ne , to je osnovna i vrlo jaka poruka pomenutih filmova iz stare triologije.
Ovde se pojavljuje i Silvar, ratnica koja potiče od rase humanoidnih divljih mačaka slikovito nazvanih Cathar.Ona je prilično ogorčena po prirodi i besna na Ulika jer ga smatra odgovornim za smrt njenog partnera. Kroz ovih nekoliko brojeva vidimo kako ona pokušava da odagna potrebu za osvetom tako što odlazi u lov, nadajući se da će ,,opravdanim ubijanjem" zasititi svoju želju za krvlju Kel Drome.Međutim ništa ne uspeva sve do sudbonosnog sukoba sa zakletim neprijateljem, kada Ulik uspeva da ogoli iracionalnost Silvarinog osvetničkog pohoda i odagna njenu želju za osvetom.Tu dolazi do izražaja Ulikova stoička priroda koju sam spominjao kao ideal džedaja.Konkretno on Silvar suočava sa time da postoje stvari izvan njene vlasti.Na kraju kada se Uliku dogodi isto što i njegovom učitelju Arki, Vima Sanrajder ne posrće u ključnom trenutku.Vidi se da ona više nije samo šegrt.Tamo gde je Kel Droma iz mlađih dana zastranio, Vima Sanrajder pokazuje da je usvojila bolji stav i suočava se sa time poput pravog džedaja.
Kevin Džejms Anderson je u epilogu Džedajskih priča ispravio sve manjkavosti ranijih nastavaka koji su rađeni sa Vičovim mlađim i manje bitnim bratom.Naravno, nije napravio ništa neviđeno u sw franšizi ali je sasvim solidno obradio glavnu misao ranije triologije i obogatio ličnosti koje je Tom Vič samo ovlaš dodirnuo.Može se reći da je Anderson pretvorio Vičove skice u osobe.
Nije samo scenario poboljšan u ovom stripu , nego i crtež.Zanimljivo je i to što se stil Kristijana Goseta poprilično popravio, odnosno razvio u razmaku od nekoliko godina. On je crtao neke od ranijih brojeva iz ovog serijala, konkretno sam početak priče o Uliku Kel Dromi.Gosetov rad je inspirisan japanskim animiranim filmovima i igranim filmovima Kurosave.U ,, Iskupljenju" vidimo mladog Goseta koji je usavršio svoj stil i prešao na veće table nasuprot fiksnom broju istih koji ga je ranije gušio.Inače Goset je odgovoran za inovativne dizajnove svetlosnih sablji, idnividualizovane drške i naročito duplu sablju , prvobitno smišljenu za Eksara Kuna, koju će nekoliko godina kasnije proslaviti Dart Mol.Takođe treba napomenuti da je on tvorac Rajlota, planete prepoznatljivih tvileka iz potonjih nastavaka stripova i igrica ratova zvezda.
Ocena:
Нема коментара:
Постави коментар