Režija: M.Najt Šajmalan
Scenario: M. Najt Šajmalan
Iz nekog meni nepoznatog razloga kod nas naslov filma Brajana De Palme ,,Untouchables" prevode kao ,,Nesalomivi" umesto ,,Nedodirivi".Bilo kako bilo , ovo je pravi ,,Nesalomivi" tj ,,Unbreakable" od m.Najt Šajmalana.
Kada je voz iskočio iz šina i slupao se , skoro svi putnici su nastradali na licu mesta.Svi osim jednog Dejvida Dana. Nakon što je nekim čudom izbegao smrt, Dan počinje da preispituje svoj život.Vrlo brzo će pronaći misterioznu poruku koja će iz korena promeniti njegov svet.Neko misli da je Dejvid Dan više od čoveka.
Dok marvel nastavlja da pumpa svoje repetativne blokbastere, evo jedan primer odličnog manje poznatog filma iz perioda kada je ta superherosjka filmska groznica tek uzimala maha.Vredelo je ponovo ga odgledati a nadam se da će najava za Mr Glass privući pažnju na nepravedno skrajnutog ,,Nesalomivog". Gledano iz današnje perspektive kada su bioskopi prezasićeni supergaćešama, ovaj film tera kontru superherojskim filmovima.Ovde nema spektakularnih borbi i eksplozija, nema jurnjava ni cgi efekata,nema kostima ni high-tech sprava a pogotovo nema crossover-a. Ništa od toga nema a uspeva da vrlo lako nadvisi ostvarenja koja su time krcata.Kako to? Pa tako što ima onaj najbitniji sastojak koji fali na marvelovoj fabričkoj traci filmova- ima dobar scenario.Šamalanova priča je prvi samostalna post-moderna superherojska priča u ovom filmskom žanru.Ovo je jedna od onih priča za koje bi Gart Enis rekao ,,I find most superhero stories completely meaningless. Which is not to say I don’t think there’s potential for the genre – Alan Moore and Warren Ellis have both done interesting work with the notion of what it might be like to be and think beyond human, see Miracleman, Watchmen and Supergods".Dakle ovo je priča o realnim posledicama nadljudskih sposobnosti po čoveka kao pojedinca i društvo, ali od pomenutih ,,Nesalomivi" se ipak razlikuje po tome što njegova pojava nema planetarne ili čak masovne posledice nego se sve odražava u mikrokosmosu u kojem se kreće nekolicina likova iz filma. Upozorenje, slede spojleri!
Dejvid Dan je bivši ragbista koji radi kao obezbeđenje na stadionu gde je nekad igrao, a čitavog života nije bio svestan svog dara, mada se implicira je to selektivno zaboravio iz straha i čuđenja u kome se našao nakon saobraćajke.Upravo u tim trenutcima neverice i skepse ka teoriji nekog ludog trgovca umetninama se Brus Vilis ističe kao protagonista.U ovoj ulozi Vilis pravi popriličan raskorak od uloga kakvih je imao posle filma ,,Umri muški".Ovde on nije sirovi akcioni lik, nego deprimiran everyman kome se porodični život raspada pred očima. Teško je zamisliti da je sudbina baš njega predodredila za ulogu heroja, ali okolnosti ga upućuju na takav zaključak.Tačnije, na to ga upućuje jedan čovek sa naizgled suludom teorijom, Elajža Prajs.
Elajža Prajs, koga glumi Semjuel L.Džekson, odnosno g-din Stakleni je definitivno najinteresantnija originalna tvorevina koju sam video u filmovima ovog žanra.Tip koji je rođen sa retkom bolešću od koje su mu kosti izuzetno krhe posle čitanja superherojskih stripova vremenom počinje da intuitivno razrađuje teoriju po kojoj bi po principu suprotnosti /dualizma mogao postojati čovek koja je njegova antiteza: nesalomiv. Međutim, za Elajžu je ovo više od puke teorije, to je njegov životni poziv pa može se reći i privatna religija.Stakleni je toliko dogmatizovao mitske ideje iz stripova da bi bez te konačne potvrde , sve što je ikada radio bilo promašeno jer njegovo mesto pod suncem ima smisla jedino kao suprotnost heroju.Ovaj trgovac umetninama je opsednut time do te mere da je počeo izazivati masovne nesreće kako bi pronašao tog hipotetičkog supermena. Koliko god sve to zvučalu suludo, uprkos svemu ipak je uspeo pronaći takvog, ali ne treba zaboraviti da u filmu ništa u vezi sa Dejvidom nije potpuno jasno i nedvosmisleno.Na kraju , sve što smo videli bi mogla biti puka puka mentalna obmana, fantazija preživelog koju pothranjuje ludak.
Elajža Prajs, koga glumi Semjuel L.Džekson, odnosno g-din Stakleni je definitivno najinteresantnija originalna tvorevina koju sam video u filmovima ovog žanra.Tip koji je rođen sa retkom bolešću od koje su mu kosti izuzetno krhe posle čitanja superherojskih stripova vremenom počinje da intuitivno razrađuje teoriju po kojoj bi po principu suprotnosti /dualizma mogao postojati čovek koja je njegova antiteza: nesalomiv. Međutim, za Elajžu je ovo više od puke teorije, to je njegov životni poziv pa može se reći i privatna religija.Stakleni je toliko dogmatizovao mitske ideje iz stripova da bi bez te konačne potvrde , sve što je ikada radio bilo promašeno jer njegovo mesto pod suncem ima smisla jedino kao suprotnost heroju.Ovaj trgovac umetninama je opsednut time do te mere da je počeo izazivati masovne nesreće kako bi pronašao tog hipotetičkog supermena. Koliko god sve to zvučalu suludo, uprkos svemu ipak je uspeo pronaći takvog, ali ne treba zaboraviti da u filmu ništa u vezi sa Dejvidom nije potpuno jasno i nedvosmisleno.Na kraju , sve što smo videli bi mogla biti puka puka mentalna obmana, fantazija preživelog koju pothranjuje ludak.
Iako su se američki stripovi bavili ovom tematikom od osamdesetih, često nazvano dekonstrukcija ili post-moderni pristup odnosno kod nekih začetak grim`n` gritty ere , Šajmalanov film je ipak prvo takvo ostvarenje na velikom platnu koje se ne oslanja na stripovski predložak.Bez obzira što se ne oslanja na postojeće, ipak je u film inkorporisao nekoliko klasičnih odlika superherojskog stripa.Primetna je upotreba boja koje sugerišu karakter likova na sceni, Dejvidove stvari su uglavnom zelene , Elažine ljubičaste a od raznih izgrednika crvene onosno narandžaste.Takođe treba primetiti detalje poput toga da se Stakleni najčešće nalazi pored staklenih predmeta u kojima mu se vidi odraz.A tek ona scena kada se Dejvid u kišnoj kabanici izvlači iz bazena tako da mu se kabanica pored nogu vijori poput plašta, pa to je ništa manje nego ikonični prikaz junaka. Bilo da volite ovaj žanr ili ne , svakako preporučujem ovaj blast from the past.
Ocena:
Нема коментара:
Постави коментар