Režija: Džordž A. Romero
Scenario: Džordž A. Romero
Iako je ostao upamćen po zombi filmovima kojima je kritikovao američki konzumerizam, Džordž Romero u svojoj bogatoj filmografiji ima i manje poznatih , ali ništa manje hvalevrednih , ostvarenja među kojima je i jedan čudan vampirski film.
Martin se seli iz Indijanapolisa u Pitsburg kod deda strica Kude i radi u porodičnoj bakalnici.Zvuči kao obična drama o zgodama i nezgodama mladića koji menja sredinu , upoznaje nove ljude itsl. Tako bi i bilo da na pomenutog mladića starina Kuda ne gleda kao na porodično prokletstvo, a Martin sebe ne smatra vampirom. Odavde slede spojleri, vratite se nakon gledanja.
Martin je neobičan američki horor film koji se pojavio u vremenu pojačane produkcije ekspolatacijskih filmova sedamdesetih godina minulog veka.Neobičan jer se ne oslanja na žanrovske konvencije niti na tendencije vampirskog filma te dekade . Vampir, gledajući Drakulu kao glavni i najbitniji primer , vampir tog perioda je suštinski natprirodni pohotnik, mračni aristokrata koji nudi besmrtnost. Itekako je bilo i filmova o vampiricama ali njihov manirizam je isuviše sličan Drakuli, bez obzira na pol. U zavisnosti od produkcije , taj imidž je varirao od erotizovanog Drakule britanskog novog talasa čiji je noseće lice bio genijalni Kristofera Li pa sve do outhright pornografije francuskog reditelja Žana Rolina. Romerov Martin odbacuje vampirsku mitologiju, on je besmrtnost, žive mrtvace , beli luk i krstove bacio kroz prozor. Naslovni lik to otvoreno saopštava publici , rekavši ,,There is no magic! " Baš nasuprot vampirskom filmu , starom i tada aktuelnom , Martin predstavlja demitizaciju vampira oslanjanjem na realizam i frojdizam.Više ima zajedničkog sa tadašnjim psiho trilerima nego obnovljenim erotizovanim gotikom.
Kad kažem vampir , svilm, čitaocima je van svake sumnje prva asocijacija Drakula ili neki rip-off istog, osim ako nisu mlađe generacije koje su odrasle na budalaštini zvanoj Sumrak saga. Romerov Martin nije ni nalik princu tame niti njegovim sledbenicima ili imitatorima. Martin je sramežljivi mladić koji misli da je vampir, a u stvari je bolesni silovatelj. Danju glumi duševnu zaostalost , pravi se da je blago retardiran , a tokom noći postaje prepredeni serijski ubica . Spopada žene, drogira i siluje ih a na kraju ih ubije.Ubistvo zamaskira tako što temeljno očisti sve tragove i lažira samoubistvo žrtve.
Martin sebe zamišlja ko vampira , ali on suštinski ne razume sopstvene potrebe. Dovoljno je da ga zavede starija žena , nezadovoljna brakom, i njegov ,,vampirizam" se ogoljava u potpunosti. Glad za krvlju , kako je on doživljava, je zapravo posledica izopačenja seksualnosti skopčane sa psihozom . Jasno je da nikada nije imao voljni odnos sa drugim polom , fali mu intima i to ga nagoni na iživljavanje na žrtvama . Martinu je od malih nogu utuvljeno u glavu da je vampir , sin nekog tobožnjeg vampira koji je navodno zaskočio njegovu majku te da je proklet. Iako Martin ,,ne veruje u magiju" , mitološke karakteristike vampira tj . folklor , jasno je pukao pod teretom sujevernih naklapanja porodice pa je nametnutu ulogu vampira pounutrašnjio do te mere da mu se sećanja mešaju sa scenama iz starih filmova.Živi u ubeđenju da ima osamdesetak godina i da je proživeo događaje iz nemih filmova o vampirima.
Ovo je debitantska uloga Džona Amplasa koji naslovnog lika tumači kao zbunjenog i potištenog mladića . Teško je zamisliti pitomijeg ubicu, pošto zaista deluje kao običan ,pomalo naivan, momak iz kraja.Prelazak iz persone običnog mimka u vampira Amplas izvodi predatorskim pogledom koje je naglašen krupnim planom.Čak i kada je u ,,vampire mode" , Amplas govorom tela vešto dočarava Martinovu stidljivost prema suprotnom polu.
Koliko mlađani Martin veze sa Drakulom , toliko i njegov matori deda stric ima zajedničkog sa Van Helsingom. Kuda je zatucani katolik , poreklom iz Litvanije koga tumači Linkon Mazel. On nije nikakav naučnik niti metafizičar nego običan dućandžija opsednut starim običajima i praznoverjem koje je doneo iz domovine. ,,Tata" Kuda sebe vidi kao Martinovog nadzornika , misija mu je da mladića drži pod kontrolom vagajući između mogućnosti iskupljenja ili istrebljenja.Kuda, da je rođen nekoliko vekova ranije bi nesumnjivo proganjao ,,veštice" i slao ih na lomače , zabadao kočeve u tobožnje vampire,(najverovatnije nesretnike obolele od besnila) dok se naslađuje sa Malleus Maleficarum-om u ruci. Za takve fanatike je sasvim nebitno da li se radi o obolelom čoveku ili vampiru, važno je samo da se sprovede mučenje prema uputstvima bolesnih umova koji su uporište pronalašli u mračnjačkim knjigama punim bulažnjenja suncem opaljenih pustinjaka opičenjaka.
Zbog čega se Kuda okomio na Martina? Setite se samo one Kudine izmišljotine kako je Martinov ćale navodno vampir Iz priče saznajemo da je Martin vanbračno dete, što Kuda smatra nečistim te neimenovanog pravog oca naziva vampirom. Dakle Kuda je , poput Van Helsinga , protivnik seksa izvan braka, ali sa bitnom razlikom da je u Kudinom slučaju to bukvalno dok u slučaju Van Helsinga to protivljenje proizlazi iz tumačenja Stokerovog romana. Mladićev psiho seksualni razvoj je očigledno poremećen takvim uverenjem, nisu isklučeni i drugi uticaji ali ovo je glavni. Martin nije jedina žrtva Kudine represije, vidimo matorog kako uporno sabotira unuku sejući razdor između nje i njenog dečka sve dok joj nije dozlogrdilo pa je pobegla iz kuće.
Završna scena šteti uspostavljenom realizmu, pošto bi matori Kuda bio sasvim pod istragom za ubistvo. Zar niko zaista ne bi primetio da je Martin nestao bez traga ? Mušterije u dućanu, Martinova rođaka , pa i oni lokalni popovi na čije su propovedi Kudini išli porodično. Martin je svoja ubistva maksimalno pokrivao, ali Kuda bi bio vrlo brzo razotkriven, tim pre što je telo zakopao u sopstvenu baštu.
Druga, ali manja, zamerka je nedovoljna iskorišćenost senzacionalizma.Konkretno, Martin se više puta uključivao u radio emisiju i opisivao ,,pravi vampirizam".Slušanost je naravno skočila, mnogi su se raspitivali o ,,grofu", posle smrti su ga zamenili drugim ali sve je ostalo na tome.Romero se nije bavio potrebom slušalaca za kontraverznim ,,vampirom". Ali, što se slušalaca tiče, mislim na ove među gledaocima, Martin ima vrlo prijatan saundtrek koji potpisuje Donald Rubenstajn. Poznavaoci materije ga opisuju kao ,,barokni džez".
Iako je Džordžu Romeru ,,Martin" omiljeni film , on je nažalost u svetu horor filma maltene hidden gem, retko se spominje bilo da pretražujete vampirske filmove ili uopšteno, gledanost mu je skočila tek u proteklih nekoliko godina . Uprkos tom statusu , on je uspeo tokom naredne četiri decenije da inspiriše omanji broj filmova. Neki su se poigrali sa tom premisom ,, vampir ili ne " poput nezavisnog niskobudžetnog Sina ponoći (Midnight Son) , drugima je to samo gimmick u osrednjem ostvarenju (Vampire od Shunji Iwai) , ima i bezubih kopija Martina poput Preobražaja (The Transfiguration) , ali ima i zanimljivih varijacija na temu koji zaslužuju zasebnu recenziju kao što je Navika (Habit) Larija Fesendena. Intresovali vas ovakvi eksperimentalni filmovi ili ne , u ovaj vredi zariti očnjake.
Ocena:
Нема коментара:
Постави коментар